6 lucruri inedite despre marii artiști

15 februarie 2019

Zilele trecute vă vorbeam despre ”Viața secretă a marilor scriitori” și alesesem câteva lucruri inedite, pe care (probabil) nu le cunoșteați despre viața acestora. Între timp, am citit și ”Viața secretă a marilor artiști”, în care Elizabeth Lunday ne oferă o imagine largă a vieții și a carierei acestora, punându-se accentul pe lucrurile inedite, amuzante, chiar ”scandaloase”. O carte de popularizare a științei, în care autoarea ne oferă o imagine a celor mai mari artiști ai lumii (sculptori, pictori, artiști plastici).

Pentru că sunt slab cunoscător al acestor arte, am fost la fiecare pas uimit de multitudinea de detalii și am ales să citesc cu atenție acest volum, însoțindu-l atât cu informații de pe Google (și imagini cu cele mai importante opere de artă) și Wikipedia, cât și citirea în paralel a albumului ”Cei mai influenți pictori din lume”, apărut în anii trecuți la Editura Rao. Așadar, pe lângă consacrați și cunoscuți de toată lumea precum Michelangelo, Rafael, Goya sau van Gogh, aflăm lucruri inedite, interesante și despre James McNeill Whistler, Seurat, Henri Rousseau sau M.C. Escher. Iată câteva dintre acestea:

1. Capriciosul și excentricul Botticelli

Un țesător a cumpărat casa de lângă Botticelli și a instalat războaie de țesut care făceau atât de mult zgomot, încât artistul era incapabil să lucreze. Acesta s-a plâns vecinului, care a replicat că în casa lui făcea ce voia. Așa că Botticelli a urcat pe acoperișul propriei case un bolovan mare, fiind gata, se pare, să-l prăvălească peste tavanul vecinului. Când acesta s-a plâns, pictorul i-a răspuns că făcea ce dorea cu propria casă. Vecinul n-a stat pe gânduri și și-a mutat războaiele de țesut. (pag. 20)

2. Mituri privind Capela Sixtină și Michelangelo

Multe dintre miturile privind frescele Capelei Sixtine au fost demontate. Mai întâi, Michelangelo nu a pictat stând pe spate. Sub tavan fusese înălțată o schelă uriașă, iar el lucra în picioare, cu mâinile ridicate deasupra capului. De asemenea, nu a realizat proiectul de unul singur. A fost ajutat de câțiva ucenici, care îi sfărâmau pigmenții și îi amestecau mortarul. Este adevărat că unele dintre ajutoarele lui au abandonat proiectul pe parcursul celor aproape patru ani cât a durat pictarea tavanului – deloc surprinzător, de vreme ce locuiau împreună cu Michelangelo în atelierul mic al acestuia și dormeau în același pat cu el. Cum Michelangelor considera că baia dăunează sănătății, ajutoarele lui probabil că nu mai nimereau ușa. (pag. 41)

Citește continuarea pe blogul Filme-cărți.ro.