13 lucruri inedite despre marii scriitori

07 februarie 2019

Sunt atâtea amănunte și întâmplări revigorante în aceste volume apărute la Editura Art (există și ”Viața secretă a marilor artiști), încât este necesar să le citim în doze mici, pentru a descoperi cum erau cu adevărat scriitorii și oamenii de cultură pe care i-ai citit și pe care îi apreciezi. Și apoi, să dai mai departe lumii, cunoscuților, celor pasionați de literatură, câteva dintre lucrurile inedite pe care le-ai aflat.

Cartea are o desfășurare antrenantă și interesantă: ”marii scriitori” sunt ordonați în funcție de data nașterii, apoi sunt prezentați cu o scurtă istorie a vieții și a carierei, pentru ca ulteroior să se pună accentul pe inedit, senzațional și ciudățenii, care parcă nu lipsesc din viața nimănui. Predispuși spre alcool, droguri și promiscuitate, marii scriitori descriși în acest volum au avut nevoie de refulări pentru a crea capodopere. Sau refularea a fost chiar scrisul?

Este un volum pe care îl citim cu interes, dar și cu zâmbetul pe buze… Este un volum care trebuie și merită a fi răsfoit din când în când, mai ales după ce citiți operele esențiale ale marilor scriitori. Am ales pentru blog câteva dintre întâmplările amuzante sau inedite din viețile lor:

1. Lord Byron și părul pubian

În vremurile în care fotografia nu apăruse încă, Lord Byron a găsit o metodă cel puțin neobișnuită de a-și aminti de iubitele lui: păstra mostre din părul pubian al fostelor iubite în plicuri individuale, pe care trecea numele femeii. Ei bine, în 1980, plicurile și cârlionțatul lor conținut au ajuns la păstrare în sediul editurii din Londra care a publicat opera lui Byron. După acel an, li s-a pierdut urma. (pag. 20)

2. Despre obsesiile lui Charles Dickens

Refuza să scrie dacă masa și scaunele din cameră nu erau aranjate ca la carte. Își amintea locul exact al fiecărui corp de mobilă din orice cameră și petrecea ore întregi rearanjându-le pentru ca totul să se potrivească poftelor sale. Când era oaspetele cuiva sau când se caza la un hotel scump, prima lui grijă era să rearanjeze totul în cameră încât să se potrivească cât mai mult cu ceea ce era obișnuit. Se pieptăna de sute de ori pe zi. După ce îi plecau musafirii, strângea de fiecare dată după ei și fierbea de mânie dacă observa urme de neatenție. (pag. 41)

Citește în continuare pe blogul Filme-cărți.ro.