Miss Peregrine - Ransom Riggs

01 iulie 2014

Am o slăbiciune pentru fotografiile vechi cu un aer misterios și un pic macabru, astfel că această carte-obiect m-a cucerit chiar înainte de a o fi citit. Cu mulți ani în urmă am descoperit tradiția fotografiilor post-mortem, populară în secolul al XIX-lea (în special în epoca Victoriană), în care cei decedați - mai ales copiii - erau imortalizați în posturi normale, dând impresia că ar fi adormiți. Chiar am văzut o expoziție cu astfel de fotografii foarte vechi la galeria TNB, unde am studiat fascinată fiecare exponat (dacă nu știți despre ce vorbesc, iată câteva exemple, însă vă avertizez de la bun început că sunt cam creepy). Fascinația mi se trage din copilărie, când am citit cu sufletul la gură romanul Coșmar al Rodicăi Ojog-Brașoveanu, unde protagonista găsește, într-un anticariat, o poză cu o femeie ce-i seamănă izbitor.

Revenind la Miss Peregrine (pe titlul original, Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children), înaintea romanului au fost imaginile presărate prin întregul volum. Ransom Riggs, un regizor american, a adunat de-a lungul vremii fotografii vechi și obscure, mai mult sau mai puțin stranii, pe care intenționa să le publice într-un album, însă a primit sfatul de a crea și o poveste pornind de la ele. Apelând la alți colecționari, Riggs a strâns o mulțime de poze cu potențial, în jurul cărora a țesut povestea despre căminul pentru copii deosebiţi al domnişoarei Peregrine. A rezultat un exercițiu creativ și original în prezentare (căci execuția conține destule clișee), care a ajuns best-seller în topul New York Times.

M-am delectat cu imaginile cărții, multe dintre ele trucaje, dar cu o frumusețe stranie ce se desprinde din hârtia îngălbenită. Avem o fetiță închisă într-o sticlă, o alta care ține o sferă luminoasă în căușul palmelor, niște haine ce par să îmbrace un trup - doar că lipsește capul, un băiat care ridică un bolovan uriaș, un alt băiat năpădit de albine, o ceafă pictată ce pare înzestrată cu o gură, o reflecție în apă ce arată două fetițe în loc de una, doi copii cu măști hidoase pe chip și, desigur, fetița de pe copertă, care levitează.