Cultura și Războiul – un conflict vechi de când lumea…

23 iunie 2016

Citind, s-a întâmplat ceva ciudat și atipic pentru mine ca și cititor, eu fiind mai degrabă genul care are o relație pasională cu cărțile – imi plac sau nu imi plac de la primele douăzeci de pagini. Elias și Spioana Cărturarilor este o altfel de carte. Primele capitole sunt destul de cinematografice și ai sentimentul că autoarea le-a scris cu speranța că se vor transforma într-un scenariu de succes în genul „Divergent” sau „The Maze”. Însă, pe măsură ce înaintezi în lectură, realizezi că povestea este mult mai mult decât un scenariu cu potențial de a avea succes la Hollywood.

Sabaa Tahir, născută la Londra, și-a petrecut copilăria în deșertul Mojave, unde părinții ei aveau un motel. A lucrat ca redactor de știri externe la ziarul Washington Post, iar trei ani mai târziu, a apărut romanul ei de debut Elias și Spioana Cărturarilor. Scriitoarea a imaginat o lume despre care cineva spunea că este „un fel de love child” al Egiptului Antic și al Imperiului Roman: Imperiul Cărturarilor, cucerit în mod sângeros de clanul Războinicilor. Cărturarii erau o națiune erudită, păstrătorii culturii și ai puterii inteligenței, care arareori fac casă bună cu abilitățile de luptători. Astfel, lumea culturii și a artei este supusă de lumea războiului și a violenței. Conflict vechi de când lumea...

Cartea este abil construită pe două planuri narative: al Laiei, o fată din clanul Cărturarilor și al lui Elias, un băiat din neamul Războinicilor. Laia vrea cu orice preț să își salveze fratele, închis  și torturat de Războinici, Elias se pregătește să conducă Imperiul Războinicilor. Personaje diferite, din lumi opuse... care n-ar trebui să se întâlnească... dar, se întâlnesc... Rezultatul este o poveste frumoasă, puternică, vie. O carte pe care nu o poți lăsa din mână.

Vă recomand să rețineți numele Sabaa Tahir, mai mult decât o scriitoare, are calitățile rare ale unei povestitoare de excepție. Într-un fel, Sabaa Tahir face parte din clanul Cărturarilor.